SEO kennen we natuurlijk van de bekende zoekmachines, maar ook TikTok is al een tijd bezig met hun eigen SEO-strategie. Op zoek naar de leukste tips voor een vakantie of hoe zat het ook alweer met die popster? Geen probleem voor de jongere generatie, want deze gebruikt de populaire entertainmentapp namelijk als een zoekmachine om dingen op te zoeken. Einde oefening voor Google? Wij denken (nog) van niet, maar ze hebben er zeker een goede concurrent bij.
Het viervoudigen van AI-gebruik
Als er trend is waar we niet meer omheen kunnen, dan is het wel Artificial Intelligence oftewel AI. Een onderzoek van Hootsuite laat zien dat organisaties hun gebruik van AI gaan verdubbelen, verdrievoudigen of zelfs verviervoudigen aankomend jaar. Maar daar houdt het niet op: Meta, TikTok en ook LinkedIn zijn al een tijd aan het testen met 'generative AI features' en we verwachten dat dit er alleen nog maar meer gaan worden.
Privacy staat hoog op de agenda
En als laatste nog een belangrijke trend in het social medialandschap: in februari 2024 treedt de Digital Services Act (DSA) in werking voor alle online diensten en platformen in Europa, waardoor gebruikers meer inzicht krijgen in het gebruik van hun data door grote platformen. Meta introduceerde al een advertentie-vrij abonnement en TikTok werkt aan een vergelijkbare optie. Echter bekritiseert Privacyrechtenorganisatie ‘nyob’ deze ontwikkeling. Nyob beweert dat de kosten gebruikers oneerlijk dwingen om privacyrechten op te geven. Het laatste woord is hier dus nog niet over gesproken.
(bron: Adformatie)