Een op de vijf Nederlandse huishoudens gebruikt inmiddels een glasvezelverbinding voor telecomdiensten, aldus onderzoek van Telecompaper. Eind 2019 telde Nederland 1,5 miljoen actieve FTTH-aansluitingen, 160.000 meer dan eind 2018. Doordat glasvezel beter presteerde dan de breedbandmarkt als geheel, groeide het marktaandeel van glasvezel aan het einde van het jaar tot 19,8 procent van de breedbandverbindingen, een stijging met bijna 2 procentpunten op jaarbasis.
De groei in het aantal actieve glasvezelaansluitingen (homes activated) ging vooral ten koste van DSL (koper). Deze technologie verloor in 2019 bijna 100.000 aansluitingen en eindigde met minder dan 2,6 miljoen, zo blijkt uit het Telecompaper Dutch Broadband-rapport over het vierde kwartaal van 2019. De cijfers zijn inclusief consumenten- en SoHo-verbindingen (small office home office) en exclusief het bedrijfssegment.
Kabel bleef de meest populaire technologie om toegang te krijgen tot breedband in Nederland. Het telde meer dan 3,5 miljoen aansluitingen eind 2019 en een stabiel marktaandeel van iets meer dan 46 procent.
KPN: minder klanten, meer omzet
De groei in het aantal gebruikte glasvezelverbindingen wordt gestimuleerd door de versnelde uitrol van FTTH-netwerken door KPN en andere aanbieders. Ondanks de groeiende footprint verloor KPN in 2019 breedbandklanten en zag het zijn marktaandeel met 1,4 procentpunt dalen tot 38,8 procent, oftewel minder dan 3 miljoen breedbandverbindingen. De operator slaagde er in 2019 desondanks in de breedbandomzet met 2,6 procent te laten groeien tot EUR 950 miljoen, mede dankzij prijsverhogingen en het schappen van het goedkope Telfort-merk.
Omzetgroei vertraagt in 2020
De totale omzet uit de breedbandmarkt steeg in 2019 met 6,1 procent tot ruim EUR 2,1 miljard. Telecompaper voorspelt dat de omzetgroei in 2020 zal vertragen naar 3,3 procent, vanwege groeiende concurrentie en verzadiging op de markt voor fmc-pakketten (combinatie van vast en mobiel), waardoor er minder ruimte is voor prijsverhogingen.
"Nu Ziggo en KPN onlangs gigabit-diensten hebben geïntroduceerd, is er potentieel voor verdere groei in de breedbandomzet", stelt Kamiel Albrecht, Senior Analist bij Telecompaper voor de Nederlandse vaste markt en auteur van het Nederlandse breedbandrapport. "Veel zal afhangen van hoe snel consumenten migreren naar de snellere diensten en of de aanbieders in staat zijn hogere prijzen te vragen voor de premium services."
Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op het doorlopende onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse communicatiemarkt.