Dat gezegde geldt zeker voor ons als genealoog. Daar waar het gaat om mensenwerk worden fouten gemaakt. Ook bij het indexeren van akten b.v. ten behoeve van WieWasWie worden af en toe fouten gemaakt. Vaak niet eens welbewust maar omdat men iets moeilijk leesbaars net iets anders heeft gelezen. Of dat er in een opsomming een datum ontbreekt of nog erger foutief is. Veel genealogen wijzen een archief of particulier op een dergelijke omissie, da’s ook wel zo netjes en op die manier proberen we er voor te zorgen dat er correcte data rondgaat. Dat is immers in ons aller belang. Bij WieWasWie geef je eventuele opmerkingen als commentaar aan en hoop je maar dat het betreffende archief er iets mee doet. Daarvoor ontbreekt bewijs, want een melding of een dank je wel krijg je nooit terug. Overheden en klantvriendelijkheid of service schijnen nogal moeilijk vatbare begrippen te zijn. Helaas.

Op zich hebben wij niets tegen particuliere commerciele activiteiten, integendeel, alhoewel we de prijzen soms buitenproportioneel vinden. Zo lazen we onlangs in een nieuwsbrief van MyHeritage: “We are delighted to announce the publication of 12.5 million records from a new collection, the United States, Border Crossings from Canada, 1895–1956. The collection, which includes images, is significant as it offers important details about individuals who made their way to the United States via Canada. The MyHeritage index offers unique details not found in other versions of this collection, such as information on additional family members”. Searching the collection on MyHeritage is free. To view these records or to save records to your family tree, you’ll need a Data or Complete plan.
En daar gaan dus de pecunia een rol spelen.

En inderdaad zoeken in de records lukt zonder enig probleem. Wetende waar zij haar data vandaan haalt keken we voor de zekerheid ook maar eens even bij FamilySearch. En ja hoor, ook zij hadden een directory United States Border Crossings from Canada to United States 1895-1956. Maar scans waren niet beschikbaar. Heeft dat soms iets te maken met de deal met  MyHeritage? Dat zou kunnen.
Maar we zoeken met een familienaam. Toen we daar ook nog bij zagen staan de directory Canada Passenger Lists 1881-1922 hebben we ook daar maar eens een familienaam ingegeven. Dat was een lucky shot. Het betreffende familielid kwam er uit, maar dat  niet alleen, ook een scan van de acte! Hetzelfde familielid bleek ook  nog eens voor te komen op Vermont, St. Albans Canada Border Crossings, 1895-1954. Ergo, een kwestie van doorzoeken en vooral goed kijken wat er aan de zijkant staat. 

Maar goed, ook daar een scan. Waar je wel op moet letten zijn de jaartallen. Het gaat er hier al om twee versies, 1895-1956 en 1881-1922.

De  moraal van dit verhaal is dus ’blijf vooral verder kijken dan uw neus lang is’ of moeten we zeggen ‘er zijn meer wegen die naar Rome leiden’.