Het mobiel dataverbruik is sinds de coronacrisis met meer dan een derde gestegen. In het eerste kwartaal is er in Nederland meer dan 200 miljard MB mobiele data verbruikt. In tegenstelling tot veel andere branches, heeft de crisis de telecomwereld juist een boost gegeven. Providers zagen sinds de komst van corona ook de vraag naar abonnementen met onbeperkt internet en bellen stijgen. Mensen lijken sinds de crisis meer digitaal verbonden dan ooit. Pricewise onderzocht de relatie tussen corona en het mobiel dataverbruik.



Ruim 200 miljard MB mobiele data
De Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat zien dat er in het eerste kwartaal van 2020 meer dan 200 miljard MB aan mobiele data is verbruikt. Dit betreft een stijging van maar liefst 34,5% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. Het is al bekend dat mobiel dataverbruik in Nederland de laatste jaren stijgt, maar zo’n grote stijging is uitzonderlijk. Het is volgens de ACM niet bekend of corona de directe oorzaak is van deze stijging. Al lijkt het daar wel op; meer mensen blijven thuis en werken ook thuis, waardoor het dataverbruik toeneemt. 

Streamingsdiensten zoals Netflix, Videoland en Disney+ merken dan ook een groot verschil in drukte vergeleken met de periode voor corona. Ook om te streamen maken veel mensen gebruik van hun mobiele data. Daarnaast willen mensen toch op een veilige manier met elkaar in contact blijven. Dit gebeurt veelal via FaceTime en WhatsApp. Veel mobiele data wordt gebruikt voor amusement en het behouden van contact. 

Trage wifi reden gebruik mobiele data
In deze tijd waarin we vooral thuiswerken, lijkt het logisch dat er juist minder gebruikgemaakt zou worden van mobiele data. We hebben nota bene wifi, waarom dan al die mobiele data inzetten? De reden? De wifi is vaak te traag. Het internet in huis wordt langzamer als er veel mensen gebruik van maken. Maakt het hele gezin gebruik van de internetverbinding, dan loopt het beeld tijdens, bijvoorbeeld, een werkmeeting al snel vast. Om deze reden doet een grote groep toch een beroep op hun mobiel-abonnement. Ook kan de telefoon zelf overschakelen naar de mobiele data op het moment dat de wifi te traag is. Om een te hoog dataverbruik te voorkomen, kan het daarom handig zijn om deze mobiele data thuis uit te zetten. Of om een abonnement met onbeperkt internet te nemen. 

Toename unlimited-abonnementen
Tijdens de coronacrisis steeg de vraag naar unlimited-abonnementen, en dus de behoefte naar onbeperkt bellen en internetgebruik, mee. Sim only-abonnementen werden vaker uitgebreid naar een pakket met meer belminuten en onbeperkt internet. Ook opvallend is de stijging in de vraag naar prepaid-simkaarten. 

Hogere omzet providers
Provider T-Mobile geeft aan een omzetstijging van zo’n 3,3% te hebben gehad vanwege de coronacrisis als het aankomt op mobiele data. Dit heeft onder andere te maken met de stijging van het aantal nieuwe klanten met een mobiel-abonnement (telefoon met abonnement). Ook het aantal nieuwe klanten voor thuis-internet, tv en bellen van T-Mobile steeg. De totale omzet van T-Mobile steeg in het tweede kwartaal van 2020 met 4,8%. 

Andere providers zagen in het tweede kwartaal van dit jaar ook een omzetstijging. Vodafone deelt mee een omzetstijging van 2% te hebben gehad. Hoewel sommige providers een omzetstijging ervaarden, geldt dit niet voor KPN, die een omzetdaling van 4,9% had.