Uitten we afgelopen week al onze ongerustheid rond het ontslag van het bestuur van de GDP-Helpdesk bij het NGV, naar het zich laat aanzien is de situatie nog erger dan werd gedacht. Suggereerde het Hoofdbestuur van de NGV eerst dat Aad de Fouw en Jaap de Rooij ontslag hadden genomen hetgeen door het bestuur was geaccordeerd, nu blijkt dat de hele helpdesk door datzelfde bestuur is ontslagen.

Het Hoofdbestuur van de NGV heeft liever niet dat wij daarover berichten, want dat is niet in het belang van de 7 duizend GDP-gebruikers. En of we vooral geen kritische kanttekeningen willen plaatsen richting NGV hoofdbestuur, gehele IT-afdeling, de Dienst Computer Genealogie en de GDP Helpdesk. Daarbij wordt wel even voorbij gegaan aan het feit dat een deel van die gebruikers lid zijn van HCC!genealogie.
Maar onze eerdere berichtgeving ‘draagt niet bij om er gezamenlijk uit te komen’, laat dat bestuur weten. Vreemd, want HCC is hierin volstrekt geen partij. Het is een probleem van de NGV en zij dienen het op te lossen, en niet HCC, als zij dat al zouden kunnen.

In tegenstelling tot andere besturen zit het bestuur van HCC!genealogie er alleen maar voor haar leden, dat zeggen ze vaak en dragen dat ook uit. Zij zitten niet in het bestuur omdat zij het o zo leuk achten om op het pluche te zitten. Wanneer het NGV Hoofdbestuur eenzelfde insteek had gehad was het nooit zo ver gekomen.

Je mag van De Rooij en de Fouw denken wat je wilt, maar die knapen hadden wel tientallen jaren ervaring met GDP, met het releasen van nieuwe versies, van het aansturen van de ontwikkelaar, van het vertalen van wensen van de gebruikers, van het testen, van het schrijven van handleiding en helpteksten. En dat zet je op het spel. Maar daarover je ongerust uiten wordt door de NGV als negatief gezien. Vreemd.

HCC!genealogie ziet GDP als een heel goed  Nederlandstalig genealogische computerprogramma. Cees Heystek, voorzitter HCC!genealogie: “Met lede ogen zien wij deze ontwikkeling bij de NGV aan. Te meer omdat een belangrijk deel van onze leden GDP-gebruiker is. Die worden nu behoorlijk het bos in gestuurd.” Nog afgezien van het feit dat voor GDP moet worden betaald mag je als gebruiker daarom een goed functionerende helpdesk verwachten. Heystek: “Het feit dat blijkbaar de hele Helpdesk is ontslagen betekent dat er geen continuïteit meer is. Dat gebruikers derhalve met eventuele vragen blijven zitten”.

Heystek heeft vooralsnog geen fiduci in het feit dat oud-helpdeskers zich bij het hoofdbestuur van de NGV kunnen aanmelden om weer als zodanig dienst te gaan doen, onder de IT-groep, dat dan wel weer. Hij heeft daarnaast geen enkel vertrouwen in de ‘machtige’ IT-groep van de NGV.  “Daar zit ‘m de know how van GDP niet, die zit bij de mensen die tot nu toe de helpdesk van GDP bemensten.” Zij waren ook jaren betrokken bij de verdere ontwikkeling, voorzagen de maker van de nodige achtergrondinformatie van de gebruikers waarmee zij immers dagelijks contact hadden en testen het programma voor iedere release uit en ten treure. “Ik heb werkelijk geen idee waarom het Hoofdbestuur van de NGV het zover heeft laten komen.
Een uitermate slechte en schadelijke ontwikkeling”, besluit Heystek.