Ruime meerderheid Nederlanders laat maatregelen online privacy links liggen

Uit onderzoek van BIT, specialist in colocatie, internetverbindingen, managed hosting en outsourcing, blijkt dat maar liefst 68 procent van de Nederlanders geen idee heeft wat er gebeurt met de informatie die zij online achterlaten.

Tegelijkertijd zegt meer dan de helft (59%) niet te weten wat hij of zij moet doen om de online privacy te beschermen. Toch worden er onbewust wel maatregelen getroffen. 64 procent van de respondenten beschermt de online privacy bijvoorbeeld door middel van sterke wachtwoorden, 53 procent door verschillende wachtwoorden te gebruiken en 51 procent door systemen regelmatig te updaten. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat slechts 42 procent gebruikmaakt van unieke wachtwoorden. De gegevens zijn gebundeld in het rapport ‘Internet eigenwijs 2017’. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders met een kantoorbaan.

Privacygevoelige informatie delen
Het onderzoek toont tevens aan dat Nederlanders niet bewust omgaan met het delen van privacygevoelige informatie op internet. Vooral de standaardgegevens als voor- en achternaam (75%), postcode en woonplaats (63% en 64%) worden vaak gedeeld. Wanneer het echter om bankzaken en identiteitsbewijzen gaat, is de Nederlander voorzichtiger. Zo deelt slechts 20 procent bankrekeningnummers, 7 procent paspoortnummers en 12 procent creditcardgegevens.

Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT: “Nederlanders nemen vooral onbewust maatregelen op het gebied van online privacybescherming. Als we vragen hoe zij de privacy moeten waarborgen, hebben zij geen idee. Wanneer er echter een lijstje wordt voorgelegd met maatregelen, blijkt dat zij toch het een en ander ondernemen. Het gaat dan in de meeste gevallen om opgelegde maatregelen. Het is logisch te verklaren dat de meerderheid al gebruikmaakt van sterke wachtwoorden, omdat deze vaak bij het aanmaken van online accounts al afgedwongen worden. Tevens krijgen we voor het updaten van systemen een pop-up onder onze neus geschoven. Als we kijken naar maatregelen waar de Nederlander zelf actief achteraan moet gaan, zien we dat de percentages flink lager zijn. Hieruit kunnen we concluderen dat men nagenoeg niet de moeite neemt en noodzaak ziet om maatregelen te treffen. Kortom, privacybescherming is niet top of mind en dat is een verontrustend gegeven.”

Meer weten over de onderzoeksresultaten? Download het rapport ‘Internet eigenwijs’ hier.