Gratis smartphones bestaan niet, maar jarenlang hebben Nederlandse telecomproviders abonnementen aangeboden waarbij je voor niets een smartphone ontvangt. Daar komt binnenkort definitief een einde aan. Op 15 mei 2017 treedt de regeling in werking die bepaalt dat deze smartphone-abonnementen officieel een lening zijn. Vanaf deze datum zullen dan feitelijk alleen nog sim-only-abonnementen verkrijgbaar zijn. Daarnaast kun je optioneel een kredietregeling treffen voor de aanschaf van een nieuwe smartphone.

Sim-only-abonnement in opmars
In de afgelopen jaren zijn steeds meer consumenten al overgestapt op een sim-only-abonnement bij één van de 12 aanbieders in Nederland. Vaak bleek al dat een sim-only in combinatie met de aanschaf van een (tweedehands) telefoon een stuk goedkoper uitvalt dan de aanschaf van een smartphone abonnement inclusief toestel. De methode die de telecomaanbieders momenteel hanteren bij de verkoop van abonnementen wordt waarschijnlijk de standaardmethode die alle telecomproviders gaan hanteren. Een gratis smartphone bij een abonnement is niet meer mogelijk. Sterker nog, de aanschaf van de smartphone wordt als ‘koop op afbetaling’ gezien. De telecomaanbieders verstrekken feitelijk een lening aan de consument die ook bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) geregistreerd dient te worden. Hierbij moeten de aanbieders ook voldoen aan de Wet op financieel toezicht (Wft), inclusief een duidelijke vermelding van het stempel ‘Geld lenen kost geld’ op hun websites.

Grote consequenties van de nieuwe regelgeving
De gevolgen van de nieuwe regelgeving zijn groot, stelt de website Sim Only Vergelijken vast. Wanneer je bijvoorbeeld besluit een iPhone 7 op afbetaling te kopen wordt bij het BKR een krediet van 750 euro geregistreerd. Dit kan bijvoorbeeld problemen geven bij het afsluiten van een hypotheek. Zo kan de maximale hypotheek met een dergelijke registratie maar liefst 5.000 tot 8.000 euro lager uitvallen. Wanneer je de smartphone maandelijks enkele keren niet netjes afbetaald, kan dit zelfs een A-codering tot gevolg hebben. Een hypotheek afsluiten is dan als wanbetaler niet meer mogelijk voor een periode van vijf jaar. Wanneer je een dergelijke lening aangaat, dien je dus te allen tijde aan de betalingsverplichting te voldoen. Anders kan dit vervelende gevolgen hebben.

Providers moeten transparant en glashelder zijn
Aanbieders moeten volgens de Wft inzichtelijk maken hoeveel de lening maandelijks kost en hoeveel rente er wordt gerekend op de lening. Ook moet de looptijd correct worden weergegeven en wat deze financiering de consument over een contractperiode van 12 of 24 maanden in totaal kost. Ook moet er gespecificeerd worden hoeveel de klant exact kwijt is aan het sim-only-abonnement en de afbetaling van de telefoon. Hierdoor krijgen alle abonnementen een sim-only-insteek. Je sluit een dergelijk abonnement af en kunt optioneel daarbij een telefoon kiezen. Deze kan in één keer betaald worden, of aan de hand van een maandelijkse afbetaling voor een periode van 12 of 24 maanden. Heb je geen trek in een dergelijke lening en kredietregistratie? Dan kun je het beste kiezen voor een sim-only-abonnement in combinatie met de losse aanschaf van een toestel. Dit levert je geen aantekening op in het register van het BKR.

 
Bron: CustomerTalk